Histoire et fiction, contextes, enjeux et perspectives : récits épiques du Foûta-Djalon, Guinée: Tome 1

Authors

DIALLO, Amadou Oury

Keywords:

epic, history, fiction, oral tradition, writing, axiology ., west african ethnic groups

Synopsis

This work questions the complex relationships between fiction and history, the effects of contextual background, the weight of historical, ideological, and axiological issues in oral epic. In Épopée du Foûta-Djalon, the narrative fiction links real and fictional facts in a dynamic momentum to construct a memorable story, one in which epic truth enhances the heroic figure – Abdul Rahmane – at the expense of the historical figure – Almâmy Oumar -, and one in which some facts have been rearranged and updated, and thus bring forth the founding myths which are endowed with whole new meanings in the process. The conflict which opposed Fulah and the Mandinka people in 1867 is represented in the story in the form of adversary values which the bivalent, epic vision reinforces in a set of contrasting dualities: Fulah versus the Mandinka people, Muslims versus Animists. Because it aims to exalt founding values, the epic story differs from, though is inspired by, History, the essence of which is shifted to fit a drama meant to flatter and awaken the collective conscience endlessly urged to meet today’s challenges. Apart from its idyllic and eulogistical tone, the epic also takes on satirical airs through a thorough criticism of the vicissitudes and dramas of contemporary Africa (L’enfant prodige). The analysis of the narrative composition, structure and performance reveals an aesthetics based on what is called “the formulaic style”, the episodic narrative structure and a strong rhetorics of “epicisation”. This aesthetics culminates in the effects of the musical accompaniment which embellishes the listening of this oral epic and translates the main themes into sounds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

I. CORPUS ANALYSE.

• DIALLO, Amadou Oury

o Épopée du Foûta-Djalon, la chute du Gâbou, Paris, L’Harmattan, 2009.

o L’enfant prodige, récit épique du Foûta-Djalon, transcription et traduction, inédit.

II. RECITS ET TEXTES EPIQUES.

• BÂ, Amadou Hampâté

o Contes initiatiques peuls, Paris, Stock, 1994.

o « Ndjeddo Dewal, mère de la calamité », Contes initiatiques peuls, Paris, Stock, 1994.

o Petit Bodiel et autres contes de la savane, Paris, Stock, 1994.

o Kaidara Récit Initiatique Peul, édité par Lilyan Kesteloot et Alfâ Ibrâhîm Sow, Paris, Julliard, coll. Classiques Africains, 1969.

• BA, Amadou Hampâté et G. Dieterlen

o « Koumen, texte initiatique des pasteurs peulhs », Cahiers de l’Homme, Paris, 1961.

• BARRY, Alpha Ousmane

o L’épopée peule du Fuuta Jaloo, Paris, Karthala, 2011.

• BIRAGO, Diop

o Les contes d’Amadou Koumba, Paris, Présence Africaine, 1961.

• CORRERA, Issagha [édit.]

o Samba Guéladio, Épopée peule du Fuuta Tooro, Texte pulaar par Amadou Kamara, 1992.

• DIALLO, Amadou Oury

o Épopée de Bokar Biro racontée par Farba Ibrâhîma Ndiâla, inédit.

• MEYR, Gerard

o Paroles du soir, contes toucouleurs, Paris, l’Harmattan, 1988.

• NDONGO, Mamadou Ciré

o Le Fantang : poèmes mythiques des bergers peuls, Khartala, IFAN, UNESCO, 1986.

• NGAIDE, Mamadou Lamine

o Le vent de la razzia, Dakar, IFAN, 1983.

• SOW, Alfâ Ibrâhîm

o La femme, la vache, la foi, Paris, Julliard, coll. Classiques Africains, 1966.

o Chroniques et récits du Foûta-Djalon, Paris, Klincksieck, 1968.

III. ŒUVRES ROMANESQUES :

• KOUROUMA, Ahmadou

o Allah n’est pas obligé, Paris, Seuil, 2000.

o En attendant le vote des bêtes sauvages, Paris, Seuil, 1998.

o Les soleils des indépendances, Paris, Seuil, 1970.

• MONENEMBO, TIERNO,

o Le terroriste noir, Paris, Seuil, 2012.

o Peuls, Paris, Seuil, 2004.

VI. ÉTUDES SPECIFIQUES CONCERNANT L’EPOPEE :

. L’EPOPEE AFRICAINE.

A) LIVRES. BIODUN, James Ogundayae africaine : Thèse essai sur ses fondements de Doctorat de Philosophie, New York, Université de Buffalo, 1999.

• DIALLO, Amadou Oury

o L’épopée d’Abdoul Rahmâne du Foûta-Djalon : histoire et épopée, Mémoire de Maîtrise, UCAD, FLSH, Département de Lettres Modernes, 2007.

• DIENG, Bassirou

o L’épopée du Kajoor : poétique et réception, Thèse pour le doctorat d’état ès Lettres, Université de la Sorbonne Nouvelle - Paris III, 1987.

• DIENG, Samba

o L’épopée d’Elhadj Omar. Approche littéraire et historique, Thèse de doctorat de 3e cycle, Université de Dakar, 1989.

o La geste d’El Hadj Omar et l’islamisation de l’épopée peule traditionnelle, Thèse de Doctorat d’Etat, UCAD, 1984.

• FATAKO, Sékouba

o 100% Guigol, Disque musical produit chez Syllart Production, 2011.

• INNES, Gordon

o Kaabu and Fuladu - Historical narratives of the Gambian Mandinka, SOAS, London, 1976.

Published

July 2, 2023

Series